Woensdag 15 Juli, Vanwege de windverwachting besloten "binnendoor" noordelijk te gaan, om 09.15 gingen we de Westerschelde op, deze was al aardig ruig. Na 1 zeemijl gingen we de grote binnenhaven binnen waar de sluis naar het kanaal van Walcheren is, vlot erdoor maar de bruggen was ergernis, lange wachttijden, uiteindelijk voeren we als een armada op Middelburg af, één geladen vrachtschip en ongev.15 jachten, wat een gedoe. Na 2 uur waren we zo'n 7 km opgeschoten.De meeste boten gingen M'burg in, bij de sluis van Veere konden we meteen schutten. Op het Veerse meer gas erop, nog een stuk op het voorzeil gedaan, maar met veel bomen op de kant was de wind zeer vlagerig, en dreigde bijna mijn laptop van het kaartentafelstoeltje gelanceerd te worden. Het tempo zat er goed in, om 15.00 uur waren we door de Zandkreeksluis en de Oosterschelde op. In de sluis lagen we naast een grote Rijn cruiseboot. Vol met fotograferende touristen. Ik wilde mijn e-mail nog aan hun doorgeven om de foto's die ze van ons gemaakt hadden even te sturen. Forget it. De wind stond daar al stevig door maar op zee was het al een dikke 6. Zierikzee lieten we nu links liggen en gingen via Keeten-Mastgat-Zijpe naar de Krammersluis, we lieten Bruinisse nu ook links liggen en verlieten de sluis om 18.00 uur. Het weerbericht van de kustwacht om 19.05 voorspelde heel verkeerd weer, letterlijk en figuurlijk, oude tape afgedraaid, dombo's. Marianne liet dit weten aan de kustwacht via kanaal 16 (voor de kenner), die riep dat het een technische storing was! Een bevriende zeiler, die in Willemstad lag, herkende Marianne's stem bij deze oproep en belde ons prompt op onze gsm. Even later kwam het juiste weerbericht, reden voor ons om na de Volkeraksluis linksaf het Haringvliet op te gaan naar Stellendam voor de terugtocht over zee. Op het nippertje, mede door toedoen van een smeekbede van Marianne aan de brugwachter, de Haringvlietbrug om 20.03 uur gepasseerd. Om 22.45 in de Marina Stellendam de boot in een box "gegooid". Vermoeiende dag was het, 5 sluizen en 6 bruggen, op zich niet erg maar 13.5 uur achtereen varen met voornoemde intermezzo's erbij doe je niet zo vaak, maar het doel heiligt de middelen want de volgende dag zou prima zijn om naar IJmuiden te varen, maar dan moet je wel bij zee klaarliggen, het getij buiten wacht echt niet. Donderdag 16 juli, weer op tijd op, de sluis om de hoek van Stellendam aangeroepen of we er zo in konden schuiven, de sluismeester riep dat we nog wel een bakkie konden doen, toch maar om 07.50 erheen (3 minuten) en weer even vastgeknoopt. Weerbericht nog beluisterd hetgeen nog steeds goed was om zee op te gaan. Geschut en 08.30 het "Slijkgat" op, dit is het betonde vaarwater langs het strand van Goeree naar diepere zee. Nu zagen we de strandtent,die van de koffie, vanaf het water. Dit water was nogal knobbelig vanwege wind en getij. Na de vaargeul staken we pal noord richting Maasmonding (Eigenlijk de Nieuwe Waterweg monding, maar ze noemen het anders). Buiten de Maasvlakte varen enorme zandzuigers af en aan om de nieuwe uitbreiding van deze vlakte te realiseren. Ze spuiten met een grote boog zand voor nieuw land. Uitkijken dus, na dit feest krijg je de oversteek van de vaargeul uit de Nieuwe waterweg, melden op kanaal 3 en goed opletten. De grote zeeschepen varen snel, met 8.5 knoop vaart van onszelf (dikke stroom in op de kont) waren we vlot over. Het weer was goed, zelfs warm op open water, alleen maar zon en weinig wind meer over, dus we houden het gas er maar op. In tegenstelling tot de heenweg zijn we meer naar de kust gekropen op deze tocht om te genieten van het uitzicht op de stranden en duinen. Kijkduin, Scheveningen, Katwijk, Noordwijk en Zandvoort trokken in een enige uren voorbij, in de verte zag je de hoogovens van IJmuiden al lang van te voren verschijnen. Om 16.15 uur voeren wij tussen de pieren de haven van IJmuiden in. Meteen de sluis in en het Noordzee kanaal op, hier was het nog warmer dan op zee. In Nauerna bij café De Vlonder afgemeerd voor de nacht. Leuk, ongev. 400 meter onder de landende vliegtuigen voor de Zwanenburg baan van Schiphol, je kan het maar treffen. Vrijdag 17 juli, uitgeslapen want het had behoorlijk geregend (een goede reden) ,tegen 12 uur het Noordzeekanaal weer opgedraaid en via Amsterdam, IJ, door naar het Markermeer. De wind was tussen 4 en 6 Beaufort uit het zuidwesten dus weer eens een keer de genua (fok) uitgerold, voor het lappie weg (nautische kreet) zeilden we nu CO2-neutraal naar Enkhuizen, mooie tocht met wolken en felle opklaringen, we misten nog wel een een haar na een enorme bui die van Lelystad noord trok. De sluis van Enkhuizen was de 22e die we passeerden, ook deze weer zonder kleerscheuren genomen en om 19.00 vastgelegd op onze "eigen" plek. Het is mooi geweest, letterlijk en figuurlijk. East/West, home the best.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten